onsdag 1 februari 2012

Livcykler

En tanke som slog mig när jag läste Björn Anderssons "Att förstå skolans naturvetenskap" var när jag kom till stycket Reproduktion. Björn menar att människans fortplantning engagerar och intresserar eleverna och att den då kan vara lämplig som en prototyp för sexuell förökning. Han menar vidare att denna prototyp sedan kan överföras till andra organismer som växter och djur.
För att återgå till min tanke..så dök min vfu-plats upp där skolan består av 90% invandrarbarn. Många av dem vet inte hur nytt liv blir till och detta sker ganska långt upp i åldrarna. Jag har hört uttalanden som "helt plötsligt fanns det en liten bebis till i familjen". I vissa kulturer och så även i vissa familjer är detta ämne strängt tabu. För att ta ett till exempel, är då jag visade animerad film i skolan och vissa av flickorna vände bort sina huvuden och blundade när det var en pojke och flicka som pussade varandra. Jag vet också att man pratar inte inför hela klassen om sexualitet utan det gör skolsköterskan med flickor för sig resp pojkar för sig. Vart jag vill komma är att i vissa skolor/klasser kan detta med att få till en naturlig övergång bli svårt, oavsett om man väljer utgå från människor, blommor eller djur...

1 kommentar:

  1. Kanske är det lättare att vända på resonemanget och använda djurs fortplantning och livscykler (som kanske känns mer "naturlig" och odramatisk)för att låta barn som inte har med sig någon kunskap om denna typ av frågor hemifrån eller som tycker det är "pinsamt" bekanta sig med människans livscykel....?
    Både födelse, död och sex blir mindre laddade begrepp då det handlar om djur istället för människor.....

    SvaraRadera